Co zrobić gdy dziecko nie chce spać?

24 października 2015

Dwoisz się i troisz, a Twoje dziecko i tak nie chce zasnąć? Dzieci, w zależności od wieku, powinny spać od 15 do 10 godzin. To oczywiście tylko teoria, bo jak wiadomo, w praktyce bywa różnie. Faktem jest jednak, że ich trudności z zasypianiem odbijają się na wszystkich domownikach. Jak sobie z tym radzić i co zrobić, by nasz maluch zaczął regularnie i spokojnie spać?

Kiedy kołysanka nie pomaga W pierwszej kolejności postarajmy się znaleźć powód, dla którego dziecko usilnie stara się utrzymać na nogach. Może ich być kilka:

mumla-sen-dziecka-4-750x420 fazy snu niemowlaka kołysanki dla dzieci

Uff, jak gorąco

Rodzice często myślą, że im dziecku cieplej, tym lepiej. Nic bardziej mylnego, bowiem dzieciaki lubią dokładnie taką temperaturę jak my. Dlatego w pokoju, w którym stoi łóżeczko powinniśmy utrzymywać stałą temperaturę ok. 20-21 stopni. Bawełniana, przepuszczająca powietrze pościel i piżamka również mogą w tym przypadku pomóc, bo zapobiegną przegrzaniu, a wtedy łatwiej o dobry, zdrowy sen.

Ciemność, widzę ciemność

Strach przed ciemnością jest jednym z najbardziej powszechnych lęków u dzieci i pojawia się mniej więcej w wieku 3-4 lat. Wyobraźnia dziecka zaczyna mu wtedy płatać figle i podpowiadać różne historie o duchach pod łóżkiem. Najprostszym, doraźnym sposobem jest oczywiście zostawienie mu w pokoju zapalonej lampki o łagodnym świetle. W tym przypadku sprawdzają się również fluorescencyjne ozdoby świecące w ciemności, które przykują wzrok i pomogą w odwróceniu uwagi od źródła lęku.

Ziarnko grochu

Niewygodny materac, ciasna pieluszka, drażniąca metka czy gryzący kocyk mogą skutecznie zakłócić sen maluszka. Dlatego zawsze dbajmy o to, by takich niewygodnych szczegółów było jak najmniej. Do spania wybierajmy naturalne, miłe w dotyku materiały, które nie będą podrażniały delikatnej skóry dziecka.

Pamiętajmy, że problemy z zaśnięciem mogą pojawić się w różnym wieku i na różnym etapie rozwoju. Aby ich uniknąć najważniejsza jest konsekwencja i regularność. Starajmy się, by malec zawsze spał w swoim łóżku, inaczej przyzwyczai się do sypialni rodziców i będzie buntował się przeciw spaniu we własnej. Po kolacji wprowadzajmy w domu senną atmosferę ? ściszmy telewizor, zapalmy lampki, nie podnośmy głosu. Regularność i harmonia mają bardzo duży wpływ na zdrowie i rozwój malucha, dlatego zadbajmy o stałe pory drzemek, kolacji i kąpieli. Odpowiedni rytm dnia da dziecku większe poczucie bezpieczeństwa i spokojny sen, a wtedy nucenie kołysanek będzie już tylko czystą przyjemnością.

fb tw em fpt in in
icon powróticon

Twój koszyk

Brak produktów w koszyku.

Zarejestruj